(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Tre grunner til å gi mer positiv feedback

Når tok du sist en medarbeider til side for å fortelle hvor bra han eller hun utfører arbeidet sitt? Antakelig altfor lenge siden.

Publisert

Teoriene om motivasjon gjennom positiv feedback er et stadig tilbakevendende tema, og Justin Bariso, grunnleggeren av konsulent- og kommunikasjonsbedriften Insight og skribent i næringslivsavisen Inc., slår et slag for metodens positive effekter. Dette skriver det svenske nettstedet chef.se.

– Det er den billigste og mest populære tjenesten du kan yte dine ansatte, skriver han på Inc.com, og poengterer at det ikke handler om bare å gi positiv feedback eller finne på positive ting å si.

Gi ros når arbeidet flyter

Snarere vil han belyse hvor lett det er å glemme å gi en medarbeider positive tilbakemeldinger når arbeidet flyter som det skal og bare korrigere det når det trengs.

De tre grunnene

Baroso har sett følgende konsekvenser av å gi positiv feedback oftere:

1. Dine medarbeidere vil kjenne seg sett og verdsatt.

2. Det gjør det lettere for deg å komme med kritikk.

Alle har behov for konstruktiv kritikk for å utvikles. Dersom du som leder ofte kommer med positiv kritikk, blir det også lette stemningen og bli enklere å gi negativ kritikk.

3. Det gjør det enklere for medarbeidere å takle kritikk.

Vet dine medarbeidere at du setter pris på og verdsetter dem og deres arbeidsinnsats, blir det lettere for dem å ta til seg kritikk på en konstruktiv måte.

(chef.se)

Powered by Labrador CMS