(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Tre grunner til å gi mer positiv feedback
Når tok du sist en medarbeider til side for å fortelle hvor bra han eller hun utfører arbeidet sitt? Antakelig altfor lenge siden.
Teoriene om motivasjon gjennom positiv feedback er et stadig tilbakevendende tema, og Justin Bariso, grunnleggeren av konsulent- og kommunikasjonsbedriften Insight og skribent i næringslivsavisen Inc., slår et slag for metodens positive effekter. Dette skriver det svenske nettstedet chef.se.
– Det er den billigste og mest populære tjenesten du kan yte dine ansatte, skriver han på Inc.com, og poengterer at det ikke handler om bare å gi positiv feedback eller finne på positive ting å si.
Gi ros når arbeidet flyter
Snarere vil han belyse hvor lett det er å glemme å gi en medarbeider positive tilbakemeldinger når arbeidet flyter som det skal og bare korrigere det når det trengs.
De tre grunnene
Baroso har sett følgende konsekvenser av å gi positiv feedback oftere:
1. Dine medarbeidere vil kjenne seg sett og verdsatt.
2. Det gjør det lettere for deg å komme med kritikk.
Alle har behov for konstruktiv kritikk for å utvikles. Dersom du som leder ofte kommer med positiv kritikk, blir det også lette stemningen og bli enklere å gi negativ kritikk.
3. Det gjør det enklere for medarbeidere å takle kritikk.
Vet dine medarbeidere at du setter pris på og verdsetter dem og deres arbeidsinnsats, blir det lettere for dem å ta til seg kritikk på en konstruktiv måte.
(chef.se)