(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Seks tips for å holde på arbeidsgleden etter sommerferien

Når du som leder møter dine medarbeidere etter en velfortjent ferie, er du en av de avgjørende faktorene for om de starter med arbeidsgleden intakt. Det er mange små ting du kan gjøre for å motivere dem og holde på energien og overskuddet deres.

Publisert

Det danske nettstedet arbejdsglæde.nu gir seks små tips som kanskje kan hjelpe deg:

1. La dine medarbeidere starte med overkommelige oppgaver.

La dem få tid til å få oversikt over de oppgavene som allerede ligger og venter. Når de får lov til å starte rolig etter ferien, vil de få kontroll over arbeidsoppgavene og føle at de får utrettet noe og at de utgjør en forskjell.

2. Ikke pålegg medarbeiderne dine overtid.

De er fulle av energi etter ferien, og energien bevarer de best ved å starte rolig opp innenfor normal arbeidstid. Faktisk kan det øke arbeidsgleden hvis du som leder gir de ansatte forståelsen av at der er ok å være litt på etterskudd etter ferien.

3. Hils på alle.

Start dagen med et smil og et «God morgen» og skap dermed en bedriftskultur der alle hilser på hverandre. Det øker ikke bare arbeidsgleden, men fremmer også samarbeidet. Vellykkede ledere fokuserer ikke bare på resultatene, de har også gode sosiale ferdigheter – de kjenner sine medarbeidere og medarbeiderne kjenner dem. Sett gjerne også av små fem minutter i løpet av uka til en liten uforpliktende prat med hver enkelt av dem.

4. Sørg for å vedlikeholde relasjonene mellom kollegaene.

Undersøkelser viser at gode relasjoner på jobben øker arbeidsgleden, og at de faktisk også styrker vår generelle livsglede. Sørg for at medarbeiderne har tid til å arbeide med relasjonene til hverandre. Gi dem tid til felles pauser og kanskje en ekstra lang lunsj der de kan snakke sammen og dele ferieopplevelser.

5. Gi dem positiv feedback.

Undersøkelser viser at spesielt de positive tilbakemeldingene gjør medarbeiderne mer produktive og gir dem en sterkere indre motivasjon. Undersøkelser viser også at ros og anerkjennelse gjør oss mer kreative og vesentlig mindre stresset. Det er viktig for arbeidsgleden at vi får ros når vi gjør et godt stykke arbeid. Så vet vi bedre hva vi gjør godt – og det kan vi deretter gjøre oftere. Vi får følelsen av at vi skaper resultater – at vi gjør en forskjell.

6. Vær i godt humør.

Vi påvirker lett hverandres humør. Hvis du selv er glad, smitter det – dine medarbeidere vil få mer arbeidsglede. Når de trives på jobb, vil de helt naturlig spre godt humør til kollegaene, men også til kunder/brukere, samarbeidspartnere osv. Så gjør alt hva du kan for å virke glad, opplagt og engasjert, og det samme vil skje med dine medarbeidere. Overrask dem f.eks. med noe positivt, arranger felles lunsj, ha med hjemmebakst, spander is hvis det er varmt, ta med blomster fra hagen og pynt avdelingen – eller hva du kan finne på for å gi dem en liten positiv overraskelse.

Gjør alt hva du kan for at medarbeiderne dine får en god start etter ferien – vis at du er glad – og gjør dem glade. For husk at glade arbeidsplasser tjener mer penger – når du bruker tid på å skape arbeidsglede, gagner det sykefraværet, produktiviteten, kundetilfredsheten og ikke minst bunnlinjen.

Velkommen tilbake fra ferie – det blir et fantastisk annet halvår!

(arbejdsglæde.nu)

Powered by Labrador CMS