– Det virker som om de unge har en annen innstilling til å avbryte ansatte i ferie og fritid enn min generasjon har. Det vil jeg kalle sunt – og spennende, sier Trond Markussen, president i NITO (Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon) til Aftenposten.
Hvert år sjekker organisasjonen hvilke konsekvenser det har at vi får mer og mer tilgjengelighetsteknologi. Hva gjør det med oss at mobilen piper i ett sett, og at det ofte er sjefen som legger igjen en e-post eller ringer oss på fritiden?
Takler ikke tilgjengeligheten
I årets lederundersøkelse som er gjennomført av Respons Analyse deltok rundt 510 ledere. Markussen mener resultatene viser en trend som gjelder for norsk arbeidsliv generelt. Mye tyder på at vi ikke helt klarer å håndtere tilgjengeligheten de nye elektroniske verktøyene gir oss.
Flere jobber i ferien
Selv om antallet som forventer respons på fritiden har holdt seg stabilt de siste årene, så har antallet som jobber i ferien gått opp, fra 36,3 prosent i 2012 til 41 prosent i 2015. Så det er all grunn til å advare mot det altoppslukende arbeidslivet som den nye tilgjengelighetsteknologien har ført med seg, sier Nito-presidenten til Aftenposten.
– Vi vet jo at alle har behov for å lade batteriene, og da kan vi ikke være på 24/7, sier han. Likevel er det mange som opplever at det forventes at de tar telefonen og svarer på e-post i ferier og på fritiden.
Trenger å være i fred
Vi trenger rett og slett tid til å få være helt i fred. Og så har du barna – de må få oppleve at foreldrene er til stede og ikke bare se baksiden av en Iphone når de er sammen med dem.
En ond sirkel
Tolker vi Markussen rett, er vi nærmest fanget i en ond sirkel. For hvis en leder ringer de ansatte utenom arbeidstid, så legitimerer lederen at også de ansatte kan ringe ham eller henne i tide og utide. Og det gjør de. Ifølge undersøkelsen opplever 93 prosent av lederne at de blir oppringt på fritiden.
Og kan vi først ringe sjefen, føler vi at det er greit å forstyrre en kollega også. På den måten gjør vi det legitimt å avbryte folk på fritiden, og føler også det er forventet at vi skal være tilgjengelige for hverandre hele tiden.
En sunnere innstilling
44 prosent av lederne i undersøkelsen sier de forventer at man tar telefonen og svarer på e-post utenom normal arbeidstid. Av de 53 prosent som svarer at de ikke forventer det, er det lederne i aldersgruppa 35–44 år som forventer det minst.
– Det er gledelig at de yngre har et sunnere forhold til dette enn de eldre. Vi må komme dit at det vanlige er å gi full oppmerksomhet til jobben i arbeidstiden og få full avkobling fra jobb når vi har fri, sier Markussen.
Spesielt i vår tid med så mye omstilling og nedbemanninger er det viktig å bryte mønsteret med alltid å være tilgjengelig og å forvente at man er det, påpeker han.
– Er man redd for å miste jobben, tør man ikke la være å svare sjefen når det er han som avgjør om du får fortsette.
Det er uansett et lederansvar å sørge for at de ansatte får mulighet til å trekke pusten.
Vanskelig å lovregulere
– Jo flere som er tilgjengelige dess større blir presset på at alle er det, sier Kristin Alsos, forskningsleder i Fafo.
Hun var blant annet med i Arbeidstidsutvalget (NOU 2016: 1). Utvalget kom ikke med konkrete forslag om regulering fordi det er vanskelig å lovregulere denne type tidsbruk, men påpeker at det er viktig å være klar over utfordringene ny teknologi gir, også på disse områdene.
– Hver arbeidsplass må sette sine egne grenser. For eksempel kan man ha en regel om at det etter et gitt tidspunkt på kvelden ikke skal sendes ut jobbmailer, sier Alsos til avisen.
Hun påpeker at hun ikke er noen ekspert på helsekonsekvensene av å være kontinuerlig pålogget, men at det uten tvil er viktig å ha en hviletid – en sammenhengende arbeidsfri.
Et lederansvar
Omlag annenhver arbeidsplass (47 prosent) har faktisk retningslinjer for hva som forventes av tilgjengelighet.
Det minste ledere kan gjøre er å snakke med de ansatte og synliggjøre hva som forventes, hvilke spilleregler som gjelder. Det kan f.eks. være noe så enkelt som at lederen sier tydelig fra om at det ikke forventes respons på eposter som sendes etter arbeidstid, mener ekspertene.
Ikke bare negativt
– Jeg vil si at tilgjengeligheten i dag både er kjempebra og en pine. Nettopp derfor er det viktig å bevisstgjøre utfordringene den fører med seg, sier Trond Markussen.
– At skillet mellom arbeid og fritid er mindre i dag enn tidligere, er ikke bare negativt, sier Kristin Alsos. – Det gir oss større fleksibilitet og vi kan lettere tilpasse arbeidsdagen til familieforpliktelser.
Får ikke betalt
En av utfordringene består i at vi sjelden får betalt for tiden vi bruker til å svare på henvendelser utenom arbeidstid. I Nito-undersøkelsen svarer 53 prosent at de ansatte ikke blir kompensert med lønn eller avspasering hvis de besvarer henvendelser utenom normal arbeidstid.
Det er nok en grunn til å få avklart hva som forventes og å finne en god balansegang i forventet tilgjengelighet, mener Markussen.
– Norske arbeidstakere har et stort engasjement for jobben sin, og er det krise så er det klart man stiller opp uansett fri eller ikke fri. Men da må det virkelig være krise – og ikke bare at arbeidsgiver utnytter de ansattes velvilje til å stå på, mener han.
(Aftenposten)