Gode råd serveres på løpende bånd inne på brakkeriggen til Oslo Vei AS på Algarheim utenfor Jessheim. Her holder avdelingen Miljø- og veiservice til, og HMS-magasinet er med på kurs i drivstoffvennlig kjøring. Kursholder er Gorm Hansen, dansk instruktør og Volvo-mekaniker med eget selskap, GH Truck Training. Initiativtaker til kurset er HMS- og kvalitetsleder Randi Kittilsen i Oslo Vei AS. Denne dagen er det to sjåfører som skal kurses.
Stort geografisk område
Det hører med til sjeldenhetene at Thor Morten Andresen og Christian Gutsmann sitter på skolebenken når de er på jobb. Disse to karene er som oftest å finne ute på veiene i en beredskapsbil, og de skal dekke store deler av veinettet på Romerike, der trafikken flyter tett døgnet rundt. Oppdragsgiver er Statens vegvesen.
– Jobben består i å rette opp trafikkskilt, vedlikeholde busskurer, tette trafikkfarlige hull i veibanen eller ta seg av skadde og drepte dyr som måtte ha forvillet seg ut i veien i løpet av natten, forteller Thor Morten Andresen.
Christian Gutsman og Thor Morten Andresen under opplæring i drivstoffvennlig kjøring. (Foto: Jan Tveita)
Med og uten instruksjon
Først kjører kursdeltakerne en times tid langs en forhåndsdefinert rute på 35 km sammen med instruktøren, men uten instruksjon. Sjåføren skal kjøre slik han vanligvis gjør. Deretter følger en økt på skolebenken inne i brakkeriggen, etterfulgt av en ny runde på veien. Denne gang kommer instruktøren med flere tips, råd og innspill underveis.
– Drivstofforbruket fra kjøringen før og etter instruksjonen måler vi med en flowmåler montert på drivstofftanken, forklarer instruktør Gorm Hansen. Kjøreturen foregår i en Renault Midlum på 7,5 tonn med 220 hestekrefter.
Endre kjøreatferd
– Vi startet opplæringen i drivstoffvennlig kjøring i juni i år, forteller Randi Kittilsen, HMS- og kvalitetssjef i Oslo Vei AS. Hittil har vi kurset 30 sjåfører, alle de som sitter mest bak rattet. Etter det første kurset skal de gjennom et repetisjonskurs.
– Målet er å endre sjåførenes kjøreatferd, slik at de kjører mer drivstoffvennlig. Men endret kjøreatferd gir også positive effekter på andre måter, ikke minst betyr det reduserte vedlikeholdskostnader for en stor og tung bilpark, understreker Kittilsen.
– Start derfor alltid kjøretøyet i første gir, selv om det ikke har noe direkte med drivstofføkonomi, men med kløtsjens levetid å gjøre, understreker Gorm Hansen. Dersom du starter kjøretøyet i 2. eller 3.-gir, reduserer du kløtsjens levetid betydelig, og dermed også kjøretøyets totaløkonomi.
Gorm Hansen, GH Truck Training. (Foto: Jan Tveita)
Sparer 500 000
– Én side ved saken er at vi kan spare så mye som en halv million kroner i året bare ved å redusere drivstofforbruket med ti prosent, noe som er et absolutt realistisk mål. En annen side er miljøgevinsten vi oppnår. For hver liter drivstoff vi sparer, reduserer vi CO2-utslippene med 2,6 kg, sier Kittilsen.
Gassdrift
Men det stopper ikke der. Oslo Vei fører en bevisst innkjøpspolitikk når selskapet skal fornye bilparken, alltid med miljøvennlig kjøring i førersetet:
– Nå har vi fem nyinnkjøpte gassdrevne stor-pick-up-er. Vi har dessuten en egen gasstank for å kunne fylle drivstoff selv.
– Vi evaluerer kjøretøyene underveis, og ser på modeller som går på en kombinasjon av gass og diesel, og vi kjøper alltid inn siste motorklasse, forteller Kittilsen.
Mindre stress
– Det er ikke bare økonomiske og miljømessige gevinster å hente ved å endre kjørestil, tilføyer kjøreinstruktør Gorm Hansen.
– Dersom du venner deg til å kjøre mer drivstoffvennlig, reduserer du stress, og du får mindre støy i førerhuset. Riktig lufttrykk og lavere hastighet gjør sitt til at støynivået i førerhuset blir betraktelig lavere. Dermed bedrer vi samtidig sjåførenes arbeidsmiljø, understreker han.
Bruk klimaanlegget
På ett område vil likevel instruktøren ikke råde oss til å spare:
– Ha klimaanlegget i førerhuset på. Dette har med sjåførens sikkerhet og komfort å gjøre. Fryser du på jobb, stresser du mer og kan fort gjøre feil. Det kan bli kaldt å arbeide ute på veiene om vinteren i Norge. Når temperaturen kryper ned mot minus 30 grader, må du raskt få varmen i deg igjen.
Les mer om resultatet av øko-kjøringen til de to sjåførene Thor Morten Andresen og Christian Gutsman i siste nummer av HMS-magasinet!