ThonHotelArendalErikSolheimErikRiisJacobsen

Grønn tenkning i alle ledd

Thon Hotel Arendal bruker miljøet som konkurransefortrinn. Hotellets nyskapning Grønne konferanser blir mottatt med begeistring.

Publisert

Direktør ved Thon Hotel Arendal, Erik Riis Jacobsen, mottar sertifikat på Grønne Konferanser og bevis på hotellets klimanøytralitet fra miljøvernminister Erik Solheim.

23. mars kom miljøvernminister Erik Solheim til Thon Hotel Arendal for å overrekke Miljøfyrtårnsertifikatet, som bevis på at hotellet er det første klimanøytrale hotellet i Norge.

Samtidig med markeringen åpnet hotellet Grønne konferanser i samarbeid med Miljøfyrtårn. Thon Hotel Arendal blir også medlem av FNs klimanøytrale nettverk fra 2011, og går med det i front i bransjen når det gjelder levering av lavutslippsprodukter.

Bakgrunnen for miljøsatsingen

I 2004/2005 mistet Thon Hotels en større avtale mye fordi kjeden ikke var god nok på miljø.

– Dette var en kraftig tankevekker for oss, og vi satte straks i gang et arbeid for å finne ut hvordan vi kunne bedre miljøprofilen vår, sier direktør Erik Riis Jacobsen ved Thon Hotel Arendal.

Konkurransefortrinn

– I utgangspunktet kan de fleste hoteller i dag tilby sine gjester samme høye standard og kvalitet på hotellrom og overnatting. Hotellrommene ser mer eller mindre like ut. Som hotellgjest får du en god seng å sove i, et lyst og trivelig baderom, et godt frokosttilbud og tjenester og service du for øvrig måtte ha behov for. Prisene er også stort sett de samme.

– Følgelig må hotellene konkurrere seg imellom på andre områder enn pris og kvalitet, mener Riis Jacobsen.

Lokalt initiativ

Derfor valgte Thon Hotel Arendal å satse bevisst på miljø i sin markedsføring. Resultatet ble et større samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn, som startet prosessen med å sertifisere alle hotellene i kjeden. Nå er Thon Hotel Arendal sertifisert som Miljøfyrtårn, det første klimanøytrale hotellet i Norge. Hotellet er iklimapartner i FN-byen Arendal, og blir i år også medlem av FNs Climate Neutral Network (cn-net).

– Vi er stolte over å være den første reiselivsbedriften i regionen som er godkjent, men det stopper ikke der, understreker Riis Jacobsen. Vi grublet over hvordan vi kunne gå enda grundigere til verks i miljøsatsingen vår, og det var da ideen om Grønn konferanse dukket opp, i samspill med Robert Svendsen, miljørådgiver i Arendal kommune. – Hittil har vi arbeidet med konseptet Grønn konferanse i ett og et halvt år, og blant annet utviklet et eget bransjekrav i samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn.

- Også dette lokale initiativet tok vi med videre til ledelsen i Thon Hotels, og igjen fikk vi meget positiv respons, understreker Riis Jacobsen.

Miljøtenkning i alle ledd

En hotellkonferanse har mange elementer. Det er mange brikker som skal på plass og mange forberedelser som skjer før deltakerne kan samles i konferanserommet.

– Deltakerne skal transporteres til og fra konferansen, de skal ha mat og drikke, mange skal overnatte, og arrangøren skal ha rekvisita og utstyr til disposisjon under samlingen. For å nevne noe.

– Poenget med Grønn konferanse er at hotellet skal tenke miljø i alle ledd. For eksempel bør transporten skje på så miljøvennlig måte som mulig, mat og drikke bør være kortreist og ha lokal forankring. På den måten kan vi samtidig gi lokal matkultur et løft, mener Riis Jacobsen. – For oss som holder til i Arendal, byr det ikke på problemer å skaffe til veie fisk og sjømat lokalt. Vi holder jo nærmest til ved sjøkanten. Men vi stiller de samme kravene til for eksempel grønnsaker, kjøtt og bakervarer. Disse matvarene skal også være kortreist, og for oss her nede på Sørlandet har vi god tilgang til dette. – Utfordringen er å tilby konferansedeltakerne økologiske matvarer grunnet pris og tilgjengelighet. Målet er å kunne tilby dette også til våre gjester.

Miljøkrav til kunden

Grønn konferanse stiller ikke bare miljøkrav til hotellet, også kundene må tenke miljø.

– Kundene må være miljøsertifisert, eller ha startet en prosess med sertifisering som mål, for å kunne tilbys Grønn konferanse hos oss, understreker Riis Jacobsen.

Miljø må kommuniseres

– Å kommunisere miljø er dessverre en større utfordring, da gjestene våre i liten grad er vitne til hva vi arbeier med bak fasaden. Gjestene har for eksempel ingen mulighet til å se at vi kun bruker fjernvarme på hotellet og kjøper energi med opprinnelsesgaranti (grønn strøm).

– Vi bruker derfor noen minutter før hver konferanse starter på å forklare deltakerne litt om konseptet og våre forberedelser til akkurat denne konferansen. – Vi opplyser om at nettopp miljøhensyn er årsaken til at pennen og papiret de har fått på bordet, er resirkulerbare, at vi er miljøsertifisert og at miljøbevissthet går som en rød tråd i alt vi gjør.

Konkurransefortrinn

Hotelldirektøren har stor tro på at Grønn konferanse vil gi Thon Hotels en god markedsposisjon i årene fremover: – Vi registrerer at etterspørselen etter Grønn konferanse øker, og vi tror den vil øke ytterligere.

– Og selvsagt markedsfører vi miljøprofilen vår som et konkurransefortrinn, avrunder direktør Erik Riis Jacobsen i Thon Hotel Arendal.

Dette er Grønne konferanser

Grønne konferanser. (Illustrasjon: Thon Hotel Arendal)

For å kunne arrangere en grønn konferanse, er hovedpoenget å ta hensyn til alle faktorer som skaper selve arrangementet. For å beskrive dette nærmere, deler vi opp prosessene som vist på illustrasjonen over.

1. Kundedialog

Kundedialogen og forberedelsene er den viktigste delen i alle konferanser. Grønn konferanse fører til at vi i større grad må samarbeide rundt selve arrangementet og hvordan vi sammen kan gjøre alle leddene så miljøvennlige som mulig. Ingen arrangementer eller konferanser er like, fordi kundene har forskjellige behov. Med større vekt på samarbeid og dialog sikrer vi samtidig at alle øvrige detaljer er på plass. Dette vet vi verdsettes av våre gjester.

2. Hotell/Destinasjon

Vi selger selvsagt vårt eget hotell så langt dette er mulig, men i noen tilfeller ser vi oss nødt til å bruke eksterne leverandører og konkurrenter, da konferansene overgår vår egen overnattingskapasitet. Her stiller vi klare krav om sertifiserte leverandører. Thon Hotel Arendal er miljøsertifisert og og klimanøytralt.

3. Event

Alle våre kunder har forskjellige behov, derfor har vi ett bredt utvalg av sosiale aktiviteter. Vi stiller klare krav til leverandører her også. Det er viktig å tenke på at en slik event foregår så miljøvenn¬ig som mu¬ig, det vil for eksempel si ingen store motorer på sjøen, men da kanskje heller tilrettelegge for en felles fiske¬tur der gjestene kan være med på å tilberede egen fangst. Fangsten omfatter naturligvis ikke truede arter.

4. Møterom

Vi bruker hotellets egne møterom for å sikre at utslippene er så lave som mulig. Thon Hotel Arendal ligger vegg-i-vegg med Kino1 Arendal og har en samarbeidsavtale med kinoen som møteromsleverandør, i tillegg til at vi har våre egne lokaler. Dette har for øvrig ført til en miljøsertifisering av Kino1 Arendal.

5. Rekvisita

Thon Hotel Arendal stiller svært tøffe krav til alle leverandører av rekvisita. Eksempelvis benytter hotellet konsekvent ikke engangsartikler. Alt av penner, papir etc. er av resirkulerbart materiale.

6. Klimanøytralitet

Da Grønne konferanser i utgangspunktet er et lavutslippsprodukt, har vi et utvidet samarbeid med selskapet Co2 fokus. Det er med på å klimanøytralisere konferansene for de gjestene som ønsker å ta det siste steget helt ut, i tråd med FNs og Forbrukerombudets definisjon og retningslinjer.

7. Transport

Dette er ett av de vanskeligste punktene å arbeide med på grunn av at all transport er miljøskadelig. Men da dette er et lavutslippsprodukt, er det ikke noe mål i seg selv ikke å møtes, men heller tilrettelegge for kollektiv transport. Vi har et samarbeid med Nettbuss Sør, som er med på å tilrettelegge kjøring i hele Sør Norge for våre gjester. De som er tvunget til å transporteres med fly, samordner vi slik at de kan ta felles kollektiv transport til destinasjon fra flyplassen.

8. Mat /Drikke

Økologisk mat er et svært omdiskutert tema. Problematikken rundt dette er at økologiske produkter som regel er av dårlig kvalitet, produksjonen er liten og varene svært overpriset. Hotellet har derfor i større grad valgt å fokusere på kortreist lokal mat. Dette er det i mange tilfeller en langt større miljøgevinst med, samt at vi i stor grad er med på å stimulere lokal matkultur og næringsliv.

(Kilde: Direktør Erik Riis Jacobsen, Thon Hotel Arendal)

Thon Hotel Arendal (Foto: Jan Tveita)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"

Relaterte artikler

Powered by Labrador CMS