Posten Norge hadde i 2008 et samlet CO2-utslipp på 428 384 tonn. Kjøretøy står for 94 prosent av forurensingen. Ifølge Postens miljøstrategi, som ble vedtatt i 2009, skal utslippet være redusert med 30 prosent i 2015. Nå er Posten Norge i ferd med å sette vedtatte handlingsplaner ut i livet, skriver Aktuell på sine nettsider.
Mer veitransport
Postens ambisjoner står i sterk kontrast til det som er realitetene i transportsektoren i Norge. Her er veitransport den overlegent største kilde til CO2-utslipp, og utslippene av klimagasser fra kjøretøy bare øker og øker, i takt med at mer og mer gods transporteres på veinettet.
Av den totale utslippsmengden Posten må ta på sin kappe, kommer bare 19 prosent av CO2-utslippene fra egne biler. 75 prosent av klimagassene er det underleverandører som står for. Mange av disse er små foretak av typen "en mann og en bil".
Underleverandører
– Samarbeid med leverandører om utslippsreduksjon vil være det viktigste miljøtiltaket for å oppnå målet om utslippsreduksjon, sa Johan Swärd, HMS-direktør i Posten Norge da han redegjorde for Postens miljøarbeid på en konferanse i Postkom-regi nylig.
Dette arbeidet er i en oppstartsfase. Posten Norge kommer til å stille miljøkrav til underleverandørene i innkjøpsprosessen, men også samarbeide med underleverandørene om å finne fram til de gode løsningene.
Swärd understreker at selv om underleverandørene står for hovedmengden av CO2-utslippene, så fritar ikke det Posten fra å gjøre en jobb for å redusere utslippene fra egen bilpark.
Elbiler teller ikke
Elbiler teller ikke med. Elbiler er ikke tatt med i beregningen når Posten skal kutte CO2-utslippene, men Posten har forsiktige forventninger om at nye elbiler med hurtiglading kan gjøre det aktuelt å ta i bruk flere. Posten har nettopp tatt i bruk ti nye elbiler, som er spesialutviklet for Posten og nå er under utprøving ulike steder i landet. I tillegg har Posten ca 150 elektriske mopeder som brukes i postdistribusjon.
– Vi prøver ut ulike typer alternative drivstoff. Foreløpig er det ikke klart hva som blir den vinnende teknologien, sier Swärd til Aktuell.