Høylytt telefonprat forstyrrer mest på kontoret. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Telefonsamtaler forstyrrer mest

Prat er den bakgrunnslyden som forstyrrer mest i det åpne kontorlandskapet, viser ny svensk forskning. Aller mest forstyrrer telefonsamtaler der man bare kan høre den ene parten.

Publisert

Det er en ny studie fra Högskolan i Gävle som viser dette, skriver prevent.se. Bakgrunnslyd i de åpne kontorlandskapet reduserer både konsentrasjonen og produktiviteten. Aller mest forstyrrer bakgrunnssamtaler, småprat og høylytte telefonstemmer der det går an å høre hva som sies, fordi hjernen har problemer med å sortere det bort. John Marsh, forsker i miljøpsykologi på Högskolan i Gävle, peker spesielt ut telefonsamtaler som et problem.

– Dersom du bare hører den ene parten i en telefonsamtale, så vekker dette nysgjerrigheten din, du lurer på hva det er som mangler, og det trigger et behov for å forsøke å fylle tomrommet. Det blir også uventet når personen du hører snakke, slutter eller begynner å prate igjen, og vi vet at en plutselig stillhet tiltrekker vår oppmerksomhet umiddelbart, sier Marsh.

Svekker oppmerksomheten

I en annen artikkel av John Marsh, publisert i Canadian Journal of Experimental Psychology, gjaldt det å beskrive utseendet til en gjerningsmann på åstedet for en forbrytelse. Også her så forskerne at om testpersonene samtidig ble utsatt for å høre en telefonsamtale som de kunne forstå, der de bare kunne høre den ene personen i samtalen, ble hukommelsen betydelig svekket.

Hold arbeidsplassen stille

– Dersom de hørte en samtale de ikke kunne forstå overhodet, så ble ikke hukommelsen påvirket i nevneverdig grad. Det er når du bare kan høre halve samtalen at du forstyrres.

Forskernes konklusjon er å prøve å holde arbeidsplasser så stille som mulig. Det kan for eksempel gjøres ved å skape aktivitetsbaserte kontorer der vi tilpasser kontoret etter ulike oppgaver, slik at det også finnes stille soner.

Maskér lyden

Andre måter å fjerne forstyrrende lyd på, kan være å maskere den med annen lyd som oppleves som mindre forstyrrende, eller å bruke hodetelefoner med musikk.

– Eller, ironisk nok, å be mennesker slå på høytalerne slik at alle kan høre hele telefonsamtalen, sier John Marsh.

(prevent.se)

Powered by Labrador CMS