44 prosent er bekymret for hygienen ved kortterminalen og foretrekker derfor kontaktløs betaling.

Vi er redde for å handle i butikk og spise ute

I en fersk rapport kommer det fram at nordmenn foretrekker å handle i fysiske butikker fremfor netthandel. Samtidig er hele 44 prosent bekymret for å handle i fysisk butikk i frykt for å bli smittet, og 70 prosent har unngått å spise ute.

Ifølge Adyens Retailbarometer for 2020 kommer det tydelig fram at fysiske butikker fremdeles er nordmenns foretrukne valg for å handle. Hele 63 prosent foretrekker å handle i en fysisk butikk til tross for koronaviruset.

Nordmenn ligger nesten på europatoppen over land som foretrekker fysiske butikker fremfor netthandel. Det er kun Belgia som slår Norge med 65 prosent. Forhandlere med fysiske butikker har en enorm mulighet til å dra nytte av dette, sier Tobias Lindh, Norden-sjef i Adyen.

Bare 17 prosent av nordmenn sier at de har handlet mer på nettet under pandemien enn tidligere, noe som er det laveste tallet i Europa.

– Kombinert med informasjonen om at halvparten ser fram til å handle i en fysisk butikk igjen for kosens skyld, ser det ikke ut til at nordmenns vaner har endret seg drastisk under koronakrisen, sier han.

For redde til å handle blant fremmede

Samtidig viser rapporten at nordmenn er redde for å handle i de fysiske butikkene under pandemien. Så mange som 44 prosent er bekymret for hygienen ved kortterminalen og foretrekker derfor kontaktløs betaling. 4 av 10 sier de har unngått å handle ikke-essensielle ting i butikk, og nesten halvparten av disse sier grunnen er at de er bekymret for å være i nærheten av fremmede når de handler.

– Det er tydelig at pandemien har skapt en generell frykt blant forbrukere når det gjelder å handle i butikk. De globale tallene sier også at over halvparten av forbrukere ønsker at forhandlere skal bruke teknologi i større grad i butikken for å unngå menneskekontakt, sier Lindh.

Unngår restuarantbesøk

Hele sju av ti har i tillegg unngått å spise ute eller besøke en kafé eller bar som følge av pandemien. 36 prosent av disse sier grunnen er at de bekymrer seg for hygienenivået på kjøkkenet i restauranter, kaféer og liknende, og 44 prosent mener det ikke er trygt å være i nærheten av fremmede.

Forbrukernes bekymringer førsteprioritet

Det har vært en stor omstilling for mange fysiske butikker og spisesteder som følge av koronapandemien, og med en ny nedstenging flere steder i landet er kundenes sikkerhet noe av det aller viktigste å prioritere nå, ifølge Lindh.

– Hvis ikke kundene føler seg trygge i butikken din, er det stor sannsynlighet for at de ikke vil komme tilbake. Det nærmer seg en travel handletid, og det er helt essensielt at forhandlere tar stilling til bekymringene og gjør alt de kan for å innføre strenge hygienetiltak og kontaktfrie betalingsmåter, sier han og avslutter:

– Dette kan forhandlere gjøre ved å for eksempel innføre kontaktløs betaling, «klikk og hent» eller hjemlevering. Forhandlere som tar kundenes bekymringer på største alvor er de som vil komme seirende ut av det, både under og etter pandemien.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS