Vet du hvor mye lagerreolene dine tåler? Vet du hva du skal gjøre dersom du oppdager en skadet lagerbjelke? Hvem har egentlig ansvaret for reolsikkerheten i din bedrift?
- Rett sikkerhet krever rett kompetanse, understreker (f. v.) Steinar Kastum, Torill Bakken, Ronny Engan og Bjørn Urang i Constructor Norge AS. (Foto: Jan Tveita)
– Historisk sett er lageret ofte en forsømt del av HMS-arbeidet i bedriften, fastslår salgssjef Steinar Kastum i Constructor Norge.
– Vi har besøkt bedrifter som har risikoanalyser og rutiner for hver eneste arbeidsstasjon med maskiner, men ikke ett ord i sin internkontroll om hvordan reoler må håndteres for å unngå ulykker.
– Nettopp fordi kunnskapen om sikkerhet på lageret er minimal, er det så viktig å få ut informasjon om dette, understreker Kastum.
Liten tue
Constructor er den største reolleverandøren i Norge. Selskapet betjener hele landet, og utfører også kontroller av egne og konkurrentenes reolsystemer. I tillegg holder Constructor jevnlig sikkerhetskurs, i egne lokaler på Høvik eller ute i bedriftene hos kundene.
Plastelementer kan verne mot skader påført av trucker.
– Det er alltid rimeligere å forebygge enn å reparere, fastslår Kastum. Han kan dessverre gi flere eksempler på at det har gått galt fordi vekten av lagervarene har vært for stor, noe som har ført til at svære reolsystemer har kollapset. I de alvorligste tilfellene har menneskeliv gått tapt.
– En tilsynelatende minimal skade i en reolbjelke kan få fatale følger, forklarer Kastum. Det kan føre til at reolen tåler langt mindre belastning enn den normalt sett burde gjøre. Har en reolbjelke fått mer enn et tre millimeter dypt kutt, skal den skiftes ut umiddelbart. En slik skade kan for eksempel oppstå i forbindelse med at en truck har kjørt borti reolen.
Sertifiserte kontrollører
Constructor har sertifiserte kontrollører som foretar inspeksjonene ute hos kundene, i samarbeid med bedriftens egne folk. Sikkerhetskontrollen skal normalt utføres minst én gang pr. år, og hver tredje måned hos større enkeltkunder. Constructor har mange hundre enkeltavtaler og flere kjedeavtaler.
– Riktig sikkerhet krever rett kompetanse, understreker Kastum. Det er viktig at kontrollen foretas etter samme lest hver gang. I forbindelse med sikkerhetskontrollen utarbeides to permer, én blir igjen ute hos kunden og én oppbevares hos Constructor. Permen er levende, og inneholder all historikk og dokumentasjon om reolsystemene i bedriften. På denne måten blir deres tilstand dokumentert grundig gjennom flere år.
– Denne dokumentasjonen er viktig, understreker Kastum. I verste fall kan en bruker bli rettsforfulgt dersom dokumentasjonen ikke er i orden, opplyser han.
Gule, grønne og røde skader
Constructor har utarbeidet en egen inspeksjonsprosedyre for skadeklassifisering. Skader deles inn i tre typer eller kategorier, avhengig av hvor alvorlig skaden er. Alvorlighetsgraden markeres med fargekodene gult, grønt og rødt.
Kastum råder bedriftene til å utpeke en egen ansvarlig kontaktperson for reolsystemene.
– Dette må ikke nødvendigvis være verneombudet, sier han. Men det bør være en person som behersker visse minimumskrav, for eksempel må vedkommende være kompetent til å klassifisere eventuelle skader. På denne måten får vi også en kontaktperson i bedriften å forholde oss til.
– Vi kan heller ikke forlange at denne kontaktpersonen skal kunne oppdage alle skader alene, her er hele bedriften ansvarlig. Et belønningssystem kan være veien å gå, for eksempel bør en truckfører bli premiert for å melde fra om skade.
Dagligvaregrossistene best i klassen
Kastum understreker at mange likevel har orden i sysakene, og dagligvaregrossistene er en bransje han gjerne vil fremheve.
– Vi registrerer at kundene gjør mer for sikkerheten enn før. Vi har et nært forhold til dem, og blir gjerne invitert ut til bedriftene for å snakke om sikkerhet. Også Arbeidstilsynet har gått på kurs hos oss.
– Antall sikkerhetskurs er doblet det siste året, dette er en gledelig utvikling, fastslår Kastum, som legger til at det er avgjørende at ledelsen i bedriften prioriterer sikkerhet.
– Ja, vi opplever faktisk at enkelte ledere setter sikkerhet som punkt nr. én på lista, og økonomen som punkt to, avslutter salgssjef Steinar Kastum i Constructor Norge.
Les mer om sikkerhet på lageret i siste nummer av HMS-magasinet!