Kvinne-med-laptop-på-cafe

Kontoret ikke lenger så populært

Over halvparten av norske bedrifter (56 prosent) tilbyr data- og kommunikasjonsløsninger som gjør at de ansatte kan jobbe fra flere steder enn kontoret.

Publisert

(Ill.foto: Colourbox.com)

Den faste kontorarbeidsplassen er langt fra så populær som tidligere, ifølge en ny undersøkelse fra Perduco.

– Andelen som tilbyr slike løsninger er omtrent som i fjor, men vi ser at de ansatte får tilgang til stadig flere verktøy. Det er særlig e-post på mobil og mobilt bredbånd som øker, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor, som står bak undersøkelsen.

– Utviklingen gjør oss uavhengige av tid og geografi. På kafé, trikk og buss ser du svært mange som trykker på telefoner og nettbrett. En økende andel av dem jobber, sier Foss til pressebyrået Newswire.

De store leder an

Det er de store bedriftene som fører an, viser undersøkelsen.

– Med avdelinger plassert på forskjellige steder, må det samhandles effektivt. Men også for små bedrifter er teknologisk tilrettelegging viktig, for eksempel at de ansatte har tilgang til bedriftens interne nettverk hjemmefra, sier Foss.

Onlinegenerasjonen

Det vil bare bli vanligere å jobbe fra flere steder enn den faste arbeidsplassen, mener sjefen i Microsoft Norge.

– Det er en utvikling vi ser tydelig i en rekke land. Trafikksituasjonen rundt de store byene i rushtiden er en viktig pådriver. Det samme er behovet for samhandling mellom selskaper. Underleverandører og store selskaper jobber også ofte i forskjellige tidssoner, sier adm. direktør Hege Skryseth.

Et selskap på Microsofts størrelse holder åpent både før og etter klokka 8-16 norsk tid.

Viktig for jobbsøkere

Microsoft publiserte nylig en undersøkelse som viste at åtte av ti mener muligheten for fleksibelt arbeid som viktig når de skal søke jobb. Fire av ti sier det ville påvirket beslutningen om de fikk et jobbtilbud.

– For å være en attraktiv arbeidsplass for unge talenter, må ledelsen forstå at dette er en generasjon med høy teknologikompetanse som er vant til å ha all informasjon og kontakter et tastetrykk unna, sier Skryseth.

– Online-generasjonen forventer også en grad av frihet til å velge når og hvor de vil jobbe. Ikke alle selskaper er mentalt og teknologisk forberedt på det i dag, sier hun.

(ANB)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS