Er dette den gode medarbeider? (Illustrasjon: Colourbox.com)
Er du en av dem som kommer på jobb i rett tid, gjør det du skal og så går hjem igjen? Det krever slett ikke så mye å være en god medarbeider. Eller gjør det? spør den danske nettavisen epn.dk, som igjen siterer nettstedet careerbuilding.com.
Har du noensinne tenkt over at bare fordi du gjør det du skal, så er det ikke ensbetydende med at du er en dyktig medarbeider? Dette spørsmålet reiser careerbuilding.com.
– Den største gruppen som tror at de er gode medarbeidere og ikke er det, er de som gjør det de skal og ikke mer, sier Ian Coburn, forfatteren av boken "Valget – Meningen med livet: Slik får du flere og bedre valg på jobben, i forhold, ledelse og livet", til careerbuilder.com.
Yter bare det forventede
Coburn forteller at mange tror at hvis de bare yter det som forventes av dem, så er det nok til at bli betraktet som en god medarbeider. Men det er ikke alltid sannheten.
– Det finnes mennesker som aldri tar det lille ekstra skrittet. Hvis noe faller utenfor deres normale arbeidsoppgaver eller de støter på hindringer, så går de til ledelsen for å få hjelp eller fortelle om situasjonen, sier han.
Ifølge Tom Gimbel, direktør i rekrutteringsfirmaet LaSalle Network, er det ofte medarbeidere som ikke er engasjert i jobben sin som ikke lever opp til forventningene.
– Selv om mange tror at de gjør en fantastisk god jobb, så gjør de fleste faktisk bare det som kreves av dem, sier han til Careerbuilding.com.
Også sjefens ansvar
Men ansvaret ligger ikke bare på medarbeidernes skuldre. En av årsakene til at medarbeiderne tror at de klarer seg godt nok, er at sjefene deres ikke forteller dem at de ikke gjør arbeidet godt nok.
– Folk hater å få kritikk, og mange sjefer hater å være strenge overfor medarbeiderne. Derfor ender det ofte med at når medarbeiderne en dag får sparken, så forstår de ikke selv hvorfor, sier Vicky Oliver, forfatter av boken "Dårlige sjefer, skjøre kollegaer og andre kontoridioter", til Careerbuilding.com.