Kolleger med et godt innarbeidet samarbeid utvikler felles kommunikasjon der språk, gestikulering og blikkontakt kan minne om den vi ser hos ektefeller.
– Organisasjoner blir stadig mer sammensatte. For å være produktive kreves det at de ansatte kan samarbeide tett og fordele arbeidsoppgavene, sier Olga Djordjilovic, stipendiat ved Universitetet i Oslo, til forskning.no.
Analyse av atferd
Forskeren har gjort analyser av atferden til deltakere under arbeidsmøter for en større bedrift i Norge og Serbia. Gjennom å analysere filmopptak av ulike typer møter har hun sett nærmere på samhandlingen som oppstår i arbeidsteam.
– Forholdet vi har til hverandre og følelsen av hvem vi er, kommer til uttrykk gjennom samtaler. Ved å studere disse samtalene nærmere, valg av ord, tema kroppsspråk og hvilken orden innholdet kommer til uttrykk, får vi vite mer om hva som faktisk binder oss sammen, sier Djordjilovic.
Minner om ektepar
Hun mener dynamikken i et team ligner andre mellommenneskelige forhold.
– Partnere med et godt innarbeidet samarbeid, utvikler for eksempel en felles kommunikasjon der språk, gestikulering og blikkontakt kan minne om den vi ser hos ektefeller, sier hun.
Leder og underordnet
En annen sentral relasjon innenfor et team er selvfølgelig den mellom sjef og underordnet. Hvordan tas beslutningene og hvem har egentlig siste ordet?
– Mine analyser viser at ingen av lederne i gruppene bare kan si sånn blir det.
– Veien fram mot en avgjørelse består av finjusterte utvekslinger mellom leder og de øvrige teammedlemmene som får mulighet til å legge frem sitt syn i en form for forhandling før avgjørelser blitt tatt, sier hun.
Felles språk
Som språkforsker har Djordjilovic vært opptatt av det fellesspråket som utvikles innenfor et team, og hvordan disse språkkonstruksjonene underbygges og undergraves av ikke-verbal kommunikasjon som kroppsspråk. Blant annet påpeker hun at teammedlemmers forhold til hverandre er knyttet til kunnskap om organisasjonen.
I materialet sitt har hun sett hva som skjer når en nyansatt som er ukjent med teamet og bedriftens historie, stiller et spørsmål som blir oppfattet som for sensitivt.
– På opptaket kan man se hvordan de andre gruppemedlemmene praktisk talt flytter seg bakover, bort fra bordet for å unngå situasjonen, sier hun.
– Om team-medlemmene ikke har den samme kunnskapen om bedriften, er det også vanskelig å bygge opp den fellesskapsfølelsen som skal til for å arbeide som et lag, sier stipendiat Olga Djordjilovic til forskning.no.