Roger-Berg-Hansen-BIS-Indus

Mamma er med på jobben

Du jobber mer forsiktig når mor ser deg. Riktignok er ikke mamma fysisk til stede, men du ser henne på bilder i gullrammer og på plakater hos BIS Industrier i Norge.

Publisert

Med mor på verkstedet i BIS Industrier i Skien, fra venstre Tor Arne Nilsen, Robert Mathisen og Rune Gulbrandsen. (Foto: Jan Tveita)

Hvem er det som til alle tider har gitt gode råd, vist omsorg og alltid vært bekymret for oss? Jo, det er mor. Derfor har de ansatte ved BIS Industrier i Norge nå fått mor med seg på jobben.

– Vi har ganske røffe og tunge jobber her, og det gjelder å passe på slik at vi unngår ulykker, sier Roger Berg Hansen, hovedtillitsvalgt i Fellesforbundets bedriftsklubb ved BIS Industrier til HMS-magasinet.

– Derfor får vi nå hjelp av mor, understreker han.

– Om ikke mor er til stede i virkeligheten, følger hun oss med granskende blikk fra plakater og bilder på veggene overalt der vi er i aktivitet. Hittil er 15 mødre avbildet. Planen er at det skal bli flere etter hvert.

– Du arbeider mer forsiktig når mor ser deg, understreker Berg Hansen.

– Ikke at vi ofte har hatt hendelser med alvorlig personskade. Vi har faktisk ikke hatt hendelser i prosjekter under egne ledelse med fraværsskader på mange år. I øyeblikket har BIS Industrier mellom sju og åtte millioner arbeidstimer uten fysiske skader som har ført til fravær.

– Det øvrige sykefraværet ligger et sted mellom seks og sju prosent. Det ambisiøse målet i fjor var fire prosent, mens vi landet på 5,5, opplyser Berg Hansen.

Roger Berg Hansen, BIS Industrier. (Foto: Jan Tveita)

HMS-kampanje

Mødrene er selve HMS-kampanjen som BIS Industrier satte i gang i november i fjor. Selv om selskapet har gode HMS-tall, er det å jobbe sikkert et kontinuerlig prosjekt i virksomheten.

– Mange kanaler og ulike metoder blir tatt i bruk for å få oppmerksomhet omkring helse, miljø og sikkerhet. Likevel har budskapet lett for å drukne i all informasjonen de ansatte bombarderes med, mener Berg Hansen.

– Slike kampanjer får ofte stort trykk til å begynne med, men så har det lett for å dabbe av. Derfor er det viktig med nye måter å kommunisere HMS på, og BIS Indu¬strier satser på å øke oppmerksomheten og skape begeistring både hos ansatte og kunder med ”Hilsen mor”-kampanjen.

Støy og ergonomi

– ”Hilsen mor”- kampanjen vil strekke seg over et år, og har et nytt tema for hver periode. Et nytt tema lanseres hver sjuende uke.

– Alle skal merke omsorgen fra mor, forteller direktør for HMS og kvalitet Kirsti Gerhardsen i BIS Industrier. Det er Gerhardsen som har det faglige ansvaret for innholdet. Therese Holtan er HMS-koordinator for BIS Industrier på Østlandet og har vært en av flere bidragsytere når det gjelder å finne de riktige temaene for kampanjen.

– Tema to er nettopp lansert og handler om risikoutsatte grupper. ISO-fagene har utfordringer når det gjelder fysisk arbeidsmiljø, spesielt er støy et område der vi nå jobber aktivt for å utvikle oss sammen med kundene våre.

– Ergonomiopplæring er også en del av tema to som gjennomføres ved alle lokasjoner og installasjoner der BIS Industrier har personell, forteler Gerhardsen. Vi har tatt utgangspunkt i risikoanalysen av aktivitetene våre der blant annet støy, kuttskader, ergonomi og klemskader på fingre har slått ut som områder som krever ytterligere oppfølging. Denne delen av kampanjen skal gi operatørene kunnskap og kompetanse i hvordan de selv kan bidra til redusert risiko, opplyser Gerhardsen.

Risikovurdering først

– Vi får brev fra mor for hvert tema i kampanjen, forteller supervisor Terje Abrahamsen ved BIS Industrier i Skien. Det første brevet handlet om risikovurdering.

– Hva som er tema i neste brev, vet vi ikke ennå. Det er det bare mor som vet, vi skal ikke vite alt på forhånd, understreker Abrahamsen. Her er det bare å vente på post fra mor.

Brevene fra mor samles i en mappe, som finnes på hver avdeling og i hver region.

IA og mor

BIS Industrier er en IA-bedrift.

– Ved sykefravær er nærmeste leder i kontakt med deg allerede første fraværsdag. Skulle det oppstå problemer med å gå tilbake til vanlig arbeid, er alternativt arbeid en mulighet som vurderes, opplyser Berg Hansen.

– Hilsen mor-kampanjen går hånd-i-hånd med IA. Det er menneskene i systemet som står i sentrum, understreker han.

Han legger til at kampanjen har fått mange positive tilbakemeldinger fra kunder:

– Kundene setter pris på at vi har tatt mødrene inn i arbeidsmiljøet vårt, sier han.

– Mødrene har også opplevd dette som et positivt innslag i hverdagen. Som en av mødrene sa etter å ha mottatt julegave fra BIS Industrier: Så flott å bli satt pris på!

– Og det er jo noe av den viktigste i arbeidslivet og livet generelt, følelsen av at den innsatsen du gjør blir satt pris på, avslutter hovedtillitsvalgt Roger Berg Hansen i BIS Industrier.

-Alle skal merke omsorgen fra mor, understreker Kirsti Gerhardsen, direktør for HMS og kvalitet i BIS Industrier.(Foto: Pål Christensen)

Les mer om "Hilsen mor"-kampanjen i siste HMS-magasinet!

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS