Arbeidssituasjon

Vi sladrer til sjefen i dårlige tider

Nedbemanninger har blitt en del av hverdagen. Dette får ansatte til at gå til sjefen og sladre på dovne kolleger.

Publisert

(Ill. foto: Colourbox.com)

Flere enn hver sjuende medarbeider har det siste året banket på sjefens dør for å gjøre oppmerksom på en kollega som ikke yter en tilfredsstillende arbeidsinnsats. Det viser en meningsmåling som YouGov Zapera har foretatt, og som er gjengitt på det danske nettstedet epn.dk.

Vi vil overleve

– Pressede og stressede mennesker blir mer egoistiske og primitive. De reagerer dersom de ser at andre slapper for mye av på jobb. I krisetider blir mennesker svært opptatt av sin egen overlevelse. Dette kan gi et forferdelig psykisk arbeidsmiljø, der vi kan oppleve angiveri og baksnakking, sier Niels Jakobsen, arbeidsmiljøkonsulent i danske HK Kommunal.

Arbeidslivspsykologen Rikke Brix peker på at den stigende tendensen til selvledelse også kan få noen medarbeidere til å se det som en naturlig oppgave å gjøre en sjef oppmerksom på kolleger som ikke presterer godt nok.

Bak klagen

– Det er bare en hypotese, men er det tilfelle, er det viktig at ledelsen leter etter medarbeiderens motiv. Handler det om å mele sin egen kake ved å henge ut en kollega, eller handler det om ekte omsorg for en kollega som kanskje presterer dårligere på grunn av for eksempel et alkoholproblem? I det siste tilfellet kan det både være riktig og viktig å melde ifra.

(epn.dk)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken!

"
Powered by Labrador CMS