Bedre-tilrettelegging-2

Bedre tilrettelegging på arbeidsplassen

Arbeidstilsynet, NAV og Petroleumstilsynet har i fellesskap utarbeidet en ny veileder om arbeidsgivers ansvar for å tilrettelegge arbeidet for de ansatte og for oppfølging av medarbeidere med helseplager.

Publisert

Som arbeidsgiver har du ansvar for å tilrettelegge arbeidet og for å forebygge og følge opp sykefravær. Den nye veilederen Forebygging og

(Ill. foto: Arbeidstilsynet)

oppfølging - to sider av samme sak beskriver arbeidsgivers ansvar for tilrettelegging og sykefraværsoppfølging, arbeidstakers medvirkningsansvar og aktivitetsplikt, samt myndighetenes rolle.

Flere tusen syke hver dag

- Hei, det er Åse, jeg er blitt sykmeldt. Kanskje har du fått en telefon som dette, eller kanskje har du sluppet - hittil. Hver dag er mange tusen arbeidstakere borte fra jobben på grunn av sykdom. Å sørge for et best mulig arbeidsmiljø er både lurt, lønnsom og lovpålagt. Ingen er tjent med at arbeidsplassen bidrar til helseplager og langvarige fravær.

Vær føre var

Det beste er å være føre var. Gode rutiner, hensiktsmessig organisering og kunnskap om hvilke muligheter som finnes, kan hindre at du og arbeidstakerne dine kommer opp i situasjoner som er vanskelige å løse. Veilederen Forebygging og oppfølging - to sider av samme sak. Om forebygging av helseproblemer og oppfølging av sykefravær på arbeidsplassen er skrevet til deg som er leder og arbeidsgiver, men er like aktuell for arbeidstakere, verneombud, tillitsvalgte, bedriftshelsetjenester, leger og andre fagpersoner som arbeider med tilrettelegging på arbeidsplassen. Veilederen er utgitt i et samarbeid mellom NAV, Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet. Du kan laste ned veilederen her: Forebygging og oppfølging.pdf

"
Powered by Labrador CMS