På de nye bilene er alkolås allerede montert ved levering, men denne uka startet montering av alkolås på alle bilene. Først ute er Kristiansand, Sem og Bergen, så følger resten av landet i løpet av våren.
– Dette burde vi hatt for lenge siden, sier Helge Reidar Kirkhus. Han har vært sjåfør for Tine i Kristiansand i åtte år.
– Jeg syns alle lastebiler og busser burde ha alkolås. En ulykke med slike store biler får store konsekvenser. Vi må fremstå som en seriøs aktør, sier han.
Etter blåsing går det ti sekunder, så kommer meldingen «God tur videre».
– Det er selvsagt en forutsetning at utstyret fungerer som det skal slik at det ikke hefter oss i en travel hverdag, sier Kirkhus.
Gir trygghet for alle
Lars Karlsen er flåteansvarlig i Tine Distribusjon. Han forklarer hvorfor bedriften nå innfører alkolås.
– Dette er en innretning som gir trygghet for at du garantert er edru når du kjører en Tine-bil. Det gir trygghet for at kollegaene våre er edru, trygghet for at vi aldri får omdømmesaker på grunn av fyllekjøring, trygghet for kundene våre for at de som kjører for oss aldri vil forårsake ulykker på grunn av alkoholrus, sier Karlsen.
Dette er alkolås
Alkolås er en teknisk innretning som sørger for at et motorkjøretøy ikke kan startes av en person påvirket av alkohol over den lovlige grensen på 0,2 i promille. Alkolåsen er koblet til bilens tenningssystem. Før bilen startes må sjåføren blåse i et munnstykke slik at utåndingsluften kontrolleres. Dersom utåndingsluften inneholder mer enn den fastsatte lovlige grensen, er det ikke mulig å starte bilen. Når bilen stoppes, inntrer et intervall på 45 minutter, før ny innblåsing er påkrevd for å starte bilen.
Krav fra EU i 2020
EU-kommisjonen jobber med et forslag til EU-parlamentet som innebærer en harmonisering av promillegrensen for yrkestrafikk til 0,2 og det innføres påbud om alkolås i alle skolebusser, annen passasjertransport og tungtransport fra 2020.