Læreres-arbeidsmiljø-CB1637

Lærerne rammes av tidsklemma

Tidsklemma rammer 94 prosent av lærerne. Stress og utmattelse til tross, lærere i grunnskolen trives med jobben, viser en rapport fra NTNU Samfunnsforskning.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

– Jeg observerte undervisningen på to skoler og opplevde et kjør som er vanskelig å beskrive. Lærerne er i aktivitet fra tidlig om morgenen til de går hjem, sier Sidsel Skaalvik, seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning.

Hun har vært med å lage rapporten der forskerne har gjennomført både kvalitative intervjuer og en landsomfattende surveyundersøkelse. Den danner et dystert, men likevel håpefullt, bilde av den norske grunnskolen, skriver utdanningsforbundet.no på sine nettsider.

20 prosent vurderer å slutte

Samtidig som tre av fire lærere i grunnskolen trives veldig godt med jobben og synes det er stas å bidra til at barn og ungdom lærer og utvikler seg, viser rapporten en voldsom tidsklemme og lærere som tappes for krefter.

* Hver femte lærer tenker ofte på å forlate yrket, og mange av dem gjør det også i praksis.

* Frafallet er størst – og økende – i begynnelsen av karrieren og blant eldre lærere, og bare noen få lærere står i yrket til de når pensjonsalderen ved fylte 67 år.

* Tidspress nevnes som en årsak til belastning av hele 94 prosent i surveyen.

* Videre er det et typisk trekk at mange begynner å gå til fysioterapeut når de er i midten av 40-årene. Når de passerer 40-50 år, er ikke helgene nok til å ta seg inn igjen lenger. Da begynner enkelte å søke om redusert stilling, og noen begynner å tenke på delvis eller full uføretrygd.

* Seniorforsker Einar Skaalvik ved NTNU Samfunnsforskning sier også at lærerne på mange skoler er pålagt å være på skolen i arbeidstiden, men der får de ikke tid til å forberede seg til undervisningen. Livet på skolen er nemlig blitt så hektisk at lærerne knapt får tid til å sette seg ned.

Noen arbeidsoppgaver må bort

Funnene overrasker ikke Utdanningsforbundets leder Ragnhild Lied.

– Dette bare understreker det vi har sett i undersøkelsene blant våre egne medlemmer de siste årene.

– Vi har sagt det om og om igjen, både til lokale og nasjonale skolemyndigheter: Det er fullt på lærernes bord. Noe må bort, sier Lied.

Hun mener at både lærerne og elevene blir skadelidende.

– Denne situasjonen rammer elevene. Det er ikke uten grunn at nesten alle norske lærere har gått med slagordet «mer tid til hver elev» på brystet i vinter.

– Lærerne får ikke gjort jobben sin, og de blir utslitt av alle de oppgavene de får. Dette er en viktig grunn til at vi jobbet for at arbeidsåret ikke måtte utvides, og for at vi kjemper for å få fjernet alle tidstyvene.

Sekretær, vaktmester og sosiallærer

En undersøkelse foretatt for Utdanningsforbundet i fjor sommer viste at hele 6 av 10 lærere i løpet av de siste fem årene har fått mindre tid til en av kjerneoppgavene i skolen: Å forberede undervisningen. Lærerne må nemlig være mer enn lærere, de utfører vaktmester- eller rengjøringsoppgaver og oppgaver som naturlig tilhører rådgiver, sosiallærer eller skolehelsetjeneste. 61 prosent av lærerne i ungdomsskolen må daglig, flere ganger i uken eller ukentlig utføre oppgaver som like gjerne kunne vært utført av kontorpersonell.

" En av de største tidstyvene er skriftlig rapportering. 80 prosent av lærerne bruker mer tid enn tidligere på skriftlig rapportering og dokumentasjon, viser denne undersøkelsen.Ta signalene på alvor

– Nå må sentrale skolemyndigheter ta disse signalene og tilbakemeldingene på alvor. Lærerne er dedikerte og bryr seg om elevene, men de må også gis den tiden de trenger, krever Lied.

(utdanningsforbundet.no)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS