Vi har alle et ansvar for å medvirke til trivsel på jobben. Det kan dreie seg om alt fra å si god morgen til å bake en kake ved spesielle anledninger. Har DU bidratt til arbeidsmiljøet i dag?
I de senere år er vi blitt mer bevisste på hvor mye helsen påvirkes av trivsel på jobben.
Den som søker nytt arbeid, synes ikke alltid at lønnen er viktigst, men skjeler som regel like mye til arbeidsmiljøet og trivselen på den nye arbeidsplassen.
Et godt arbeidsmiljø avhenger av mange saker, men den viktigste faktoren er medarbeiderne. Har folk det trivelig sammen, føles det mer givende å gå på jobben, skriver svenske Arbetsmiljöupplysningen.
Vi har alle et ansvar for å skape trivsel på jobben. Iblant er det bra å stoppe opp og tenke etter om vi selv tar ansvar.
Er jeg den gode arbeidskameraten som jeg vil at andre skal være? Hvor mye anstrenger jeg meg for å bidra til at mine kollegaer har det godt på jobben?
Det er ofte de små tingene som betyr mest, som den daglige småpraten i kjøkkenkroken eller ved kopimaskinen.
Her er noen tips til hvordan DU kan bidra til den gode stemningen på jobben:
Hils på dine arbeidskamerater
Å si "hei" og "hadet" er den enkleste ting i verden, men betyr likevel utrolig mye. På den måten bekrefter du at du ser dine kollegaer.
Spør om hvordan det går
Virker kollegaen din litt nedfor? Spør hvordan det står til! Det betyr mye å bli sett, når stemningen ikke er på topp.
Gi ros ofte
Sløs med rosen når dine kollegaer har gjort noe bra. Ros styrker selvoppfattelsen og gir god stemning.
Våg å fleipe
En god latter forlenger livet. Humor smitter. Den som fleiper, får mange gode smil tilbake.