- Du må ikke se ut om en kar for å arbeide som en, sier Ingrid Røv i AF Gruppen.
- Du må ikke se ut om en kar for å arbeide som en, sier Ingrid Røv i AF Gruppen.

Anleggsarbeidere ble klesdesignere

Anleggsarbeidere hjalp leverandøren av arbeidstøy med å utvikle ny synlighetsbekledning.

Publisert

– Tilpasninger av lommer for dagens verktøy, ergonomiske løsninger for å oppnå best mulig komfort og hvor plagget utsettes for størst slitasje og trenger forsterking. Dette er ting ingen kan mer om enn de som er ute på byggeplassene og tunnelene hver eneste dag, sier markedsdirektør Silja Vestad i Wenaas Workwear.

Mer samarbeid med brukerne

For Wenaas blir det nå mer og mer vanlig å innlemme relevante aktører i produktutviklingen sin. Allerede har de et samarbeid med SINTEF om å utvikle arbeidsklær for arktiske strøk, aktualisert av petroleumsindustrien som får tilgang til nye leteområder i Barentshavet.

Praktiske erfaringer

Når de nå skulle utvikle en ny serie synlighetsbekledning, var det først og fremst de praktiske erfaringene den norske arbeidsklærleverandøren var på jakt etter. Derfor fikk de med seg blant annet AF Gruppen til å benytte tøyet i sitt ordinære arbeid, og brukte tilbakemeldinger på alt fra passform og komfort til fleksibilitet og praktiske funksjoner til å utvikle klesserien videre.

- Erfaringer vi aldri får på tegnebrettet

– Dette er klær laget for at de som bruker dem skal bli sett når de arbeider. For oss var det imidlertid en verdi å ”se” dem lenge før kolleksjonen var ferdig – fordi de kan gi oss erfaringer vi aldri får på tegnebrettet, sier Vestad.

Kvinne i mannsdominert arbeidstøy

Det bekrefter Ingrid Røv, som prøvde klærne mens hun jobbet for AF Gruppen på Norges største enkeltstående veiprosjekt, ny E6 mellom Frya og Vinstra.

– Det er meningsfylt å kunne fortelle om behov for type glidelås, lommer og lengde direkte til de som faktisk kan gjøre endringene. Spesielt for fagarbeidere som er den største brukergruppen. Personlig satte jeg også pris på å få vist utfordringene med å ha en damekropp i mannsdominert arbeidstøy. Mitt motto i denne bransjen er nemlig at man ikke trenger å se ut om en kar for å arbeide som en, sier Ingrid Røv.

Det estetiske viktigere

Tøyet ble gjerne testet i 14 dager eller mer om gangen hos ulike avdelinger og på forskjellige typer anleggsplasser – for å få erfaringer fra flest mulig aktuelle brukssituasjoner. Med stadig nye tilbakemeldinger gikk produktutviklerne til Wenaas tilbake til tegnebrettet, gjorde justeringer og leverte nye prøver til byggeplassene.

Verdifulle tilbakemeldinger

– Tilbakemeldingene var svært verdifulle og bidro til at vi kunne lage en klesserie som svarer på behov på ulike nivå: Alt fra praktiske detaljer som at vesten har samme lommeløsning som buksen, slik at du finner verktøyet ditt i samme posisjon selv om du skifter plagg, til at det er avsatt plass for firmalogo som ikke går utover synlighetssertifiseringen. I tillegg har vi jo gjennom dette skjønt at det rent estetiske for mange er viktigere enn tidligere, sier markedsdirektør Silja Vestad i Wenaas Workwear.

Powered by Labrador CMS