En undersøkelse i regi av Advokatfirmaet Grette viser at det skjedde nærmere 30 000 skifter av daglig leder i norske foretak fjor. De nye sjefene plikter å ha HMS-kompetansen i orden, sier Thorkil H. Aschehoug, senioradvokat i Advokatfirmaet Grette.
Personlig ansvar
– Arbeidsmiljøloven pålegger ledere å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS). Dette er et personlig ansvar som ikke kan delegeres. Når en leder blir skiftet ut, får dermed nestemann i sjefsstolen ansvaret. Samtlige bedrifter med ny leder bør sjekke at sjefen oppfyller HMS-kravet, sier Aschehoug.
Viktig verktøy
HMS-kravet er et viktig verktøy for å sikre at ledere har kunnskap om grunnprinsippene i systematisk HMS-arbeid. Aschehoug mener at mange likevel ikke tar kravet om kurs alvorlig.
– Mange ledere slurver eller er ukjent med kravet til HMS-opplæring. Men kurset bør absolutt tas på alvor: Kunnskapen herfra bidrar nettopp til å skape en god HMS-kultur i bedriften. Dette er ikke bare god personalpolitikk, men også god butikk. Det er derfor all grunn til å etterlyse en større bevissthet rundt kravet til øverste leders HMS-kompetanse, sier Aschehoug.