Bjørn-Grande-og-Kjell-Thune

Stiller absolutte krav til HMS

Sandvika Storsenter i Bærum firer ikke på HMS-kravene. Det har både de 200 leietakene med sine 2000 ansatte og leverandører med oppdrag innenfor kjøpesenterets vegger fått merke.

Publisert

Driftsleder Bjørn Grande (t.v.) og rådgiver Kjell A. Thune i Venator samarbeider godt om HMS i Sandvika Storsenter. (Foto: Jan Tveita)

Sandvika Storsenter er et profilert kjøpesenter i Norge. Med over 2000 ansatte og 200 leietakere i fem bygg er det en utfordring å drive HMS-arbeid. Over sju millioner mennesker besøker senteret årlig. Nettopp derfor må det ha orden i sakene.

– Vi så at flere av våre leietakere ikke hadde sin HMS i orden, til tross for at det ble innført krav om obligatorisk HMS i alle typer virksomheter allerede i 1996, opplyser driftsleder Bjørn Grande ved Sandvika Storsenter.

HMS-kurs for ledere

– De store kjedene har som oftest systemer for opplæring, de mindre butikkene trenger gjerne mer hjelp fra oss, sier råd­gi­ver Kjell A. Thu­ne fra Venator. Sand­vi­ka Stor­sen­ter sam­ar­bei­der med Venator om HMS-opp­læ­rin­gen. Thune forteller at de har kurset over 50 ledere så langt:

– Over 50 av senterets drøyt 200 leietakere var representert på kursene. Når vi tar i betraktning at mange butikker kjører eget opplegg på HMS i sin kjede, og at flere av butikkene allerede hadde sin HMS-opplæring i orden, så må vi si oss godt fornøyd med oppmøtet. Flere av butikkene stilte med både to og tre personer, opplyser Thune.

Store krav til leverandører

I et så stort kjøpesenter som Sandvika Storsenter skjer det fortløpende ombygginger og endringer. Dette betyr at mange håndverkere er i virksomhet inne på senteret til enhver tid.

Senteret stiller derfor store krav til sine leverandører med tanke på HMS.

– De store entreprenørene har som regel papirene i orden, men useriøse firma ønsker vi ikke å ha her, understreker Grande. Underentreprenører må fremvise HMS-attest. De blir rett og slett nektet adgang dersom de ikke har papirene i orden.

Ingen spiker i veggen før HMS er på plass

– Spesielt håndverkerne får merke dette. Ingen håndverkere får lov til å hamre én spiker i veggen før de har fått innvilget byggetillatelse hos senterledelsen. For å få tillatelse må innleide håndverkerfirmaer blant annet fremlegge dokumentasjon på at de følger HMS-kravene (HMS-attesten). Mange byggefirmaer har erfart at vi ikke gjør unntak, selv om håndverkerne har kommet langveisfra og står klare til å begynne å jobbe.

– Mange vil nok oppfatte oss som rigide på dette feltet, men i det lange løp merker vi at både våre leietakere og eksterne håndverkerfirmaer forstår alvoret og sørger for å ha papirene i orden i forkant – fordi de innser at vi ikke gjør unntak, sier Grande. Noen forsøker å true oss på grunn av tapt arbeidstid, men vi har HMS-lovgivningen på vår side og kan ikke klandres for at vi følger den til punkt og prikke.

Ingen unntak

– Dersom vi gjør unntak fra disse reglene ved én anledning, hvor går da grensen for å gjøre unntak neste gang? I det lange løp er det kun absolutte krav som fører til forbedringer på HMS-området. Da forstår våre leietakere, leverandører og andre alvoret, og de som har sin HMS i orden, får en stor fordel i forhold til de andre når det skal utføres oppdrag på vårt senter. Dette blir en positiv spin-off.

– Vår målsetting er klar: Sandvika Storsenter skal være beste kjøpesenter i landet på HMS-området, konkluderer driftsleder Bjørn Grande.

Du kan lese hele saken om HMS-arbeidet ved Sandvika Storeneter i siste nummer av HMS-magasinet! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"

Liv Karin Tjensvoll i frisørsalongen Modern Design har deltatt på modul 1 av HMS-opplæringen. Kunde i stolen er Nine Stavenes. (Foto: Jan Tveita)

Powered by Labrador CMS