Aslam-Shahib,-bussjåfør-Osl

Ran kan stoppe bussene

Bussjåførene vil legge vil legge ned arbeidet for å få fjernet kontantene om bord i bussene. Om nødvendig vil de bruke stansingsretten i arbeidsmiljøloven.

Publisert

Ran kan stoppe busstrafikken. (Foto: Jan Tveita)

Bussjåfører i storbyene er lei av å være ransoffer og vil ha kontantene vekk fra bussene.

Får de ikke medhold, vil de med arbeidsmiljøloven i hånd stanse busstrafikken.

– Fagforbundet ønsker å få kontantene vekk fra bussene. For å få fortgang i dette arbeidet, vil de nå bruke stansingsretten i arbeidsmiljøloven, sier Stein Guldbrandsen, leder i seksjon samferdsel i Fagforbundet, til NTB.

– Vi har bedt våre lokalforeninger i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen og Fredrikstad om å vurdere dette tiltaket for å få fortgang i saken, sier Guldbrandsen.

I et åpent brev til Sør-Trøndelag fylkeskommune krever Buss- og Sporveisbetjeningens Forening i Trondheim (BSF) at det straks iverksettes arbeid for å finne og innføre en kontantfri løsning for bybussene i Trondheim.

Flere ran

– Vi har hatt flere ran av bussjåfører i Trondheim, ett av dem kunne lett ha endt med et drap, sier John-Peder Denstad, bussjåfør og LO-sekretær i Trondheim, til NTB.

Neste gang det skjer et ran eller ransforsøk, vil derfor verneombudet stoppe kjøringen.

Arbeidsmiljøloven gir verneombudet rett til å stoppe akutt farlig arbeid. Dermed må Arbeidstilsynet inn og se på forholdene, sier han.

– Et alternativ er at bussjåførene nekter å ta med pengeveskene og la passasjerene kjøre gratis dersom en ny voldssak skulle ramme en kollega, sier hovedverneombud Harald Sehm i Team Trafikk til Adresseavisen.

Pålegg

I Oslo var det flere ran av bussjåfører i fjor høst. Verneombudet stoppet arbeidet. Arbeidstilsynets tilsyn resulterte i omfattende pålegg om sikkerhetstiltak, dersom sjåførene fortsatt skulle håndtere eller transportere kontanter eller billetter og kort med omsetningsverdi.

– Vilkårene er så omfattende og kostbare at det i praksis betyr et krav om å fjerne pengehåndteringen innen oktober, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

Han mener det er fullt mulig med kontantfri kollektivtrafikk, og viser til erfaringene fra Sverige. Der er bussrutene i flere storbyer blitt kontantløse, etter at det svenske arbeidstilsynet i 2006 utstedte et forbud mot kontanthåndtering på bussene i Stockholm.

Arbeidsgivers ansvar

- Arbeidsgiverne har ansvar for å vurdere risikoen ved alenearbeid og iverksette tiltak for å redusere risikoen, sier Arbeidstilsynets direktør Ingeborg Finboe Svendsen til NTB.

– Vi har ikke mulighet til å gi et generelt pålegg om at alle storbyene skal slutte med pengehåndtering i kollektivtrafikken, sier hun.

– Det må vurderes konkret fra by til by hva som må til for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for bussjåførene. Men det skal gjøres en risikovurdering, og de ansatte skal medvirke til det. Så kan vi komme inn og vurdere om tiltakene er gode nok, sier hun.

(NTB)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som sendes ut en gang i uken!

Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS