Å gi tips for å minske stress er å gi seg ut på tynn is. Ber du noen om å slutte å stresse kan det faktisk ha motsatt effekt – det blir bare oppfattet som enda et krav. Men det finnes måter å motvirke stress før det oppstår.
Den svenske fagforeningen SKTF har laget en sjekkliste mot stress. Her er noen punkter å tenke på for å minske risikoen for stress hos deg selv og dine medarbeidere:
Ta pauser. Ikke jobb i lunsjpausen. Sørg i tillegg for å ta småpauser med kollegene. Pausene gjør deg mer effektiv når du jobber.
Prat med hverandre. Den som har for mange arbeidsoppgaver kan lett føle seg isolert og ensom med alt man har å gjøre. Å prate om problemene kan gi nye innfallsvinkler og det er viktig at du som leder får greie på om arbeidssituasjonen er i ferd med å bli uholdbar for en av dine medarbeidere.
Bryt prosjektene ned i mindre deler. En uoverkommelig arbeidsoppgave kan virke mer kontrollerbar hvis den brytes ned i mindre delprosjekt.
Samarbeid og tør å be om hjelp. Hvis det er mulig, bør du oppmuntre til at dere kan gjøre oppgaver sammen. Vær da tydelig på hvem som er ansvarlig for hvilken arbeidsoppgave og hold hverandre oppdatert på hvordan det går.
"
Snakk om retten til å si nei. Å si nei når du ikke har tid til å ta på deg en oppgave, kan oppleves som vanskeligere enn å ta oppgaven, særlig hvis det medfører at en arbeidskamerat må gjøre oppgaven isteden. Diskuter på jobben hvor tillatt det er å si nei. Det er ikke den enkeltes feil når tiden ikkes trekker til, og lederens oppgave er å fordele arbeidsoppgavene slik at ingen får for mye.
Be om tilbakemelding. Å få tilbakemelding etter når noe er klart, gir en følelse av at oppgaven er sluttført. Sett av tid til refleksjon og vurdering.
Deleger oppgavene. Er du leder, tenk gjennom hva du kan delegere til dine medarbeidere for å avlaste din egen arbeidssituasjon. Men husk å kontrollere at ikke arbeidsbyrden blir urimelig stor for dine medarbeidere.
Effektiviser møtene. Møtene blir effektive ved at du stiller krav til at deltakerne er forberedt og at de rette personene innkalles. Er du leder, trenger du kanskje ikke selv å gå på alle møtene?
Vær oppmerksom på personlige kriser. Det hender at medarbeidere utsettes for ting på privaten, som tar både tid og energi. Det kan dreie seg om dødsfall i familien, skilsmisse eller en annen krise. Tenk på hvordan du kan gi personen spillerom til å komme seg til hektene igjen.