Bedrifter som håndterer avfall kan vente besøk av tilsynsetatene i april. Bildet er fra gjenvinningsstasjonen på Haraldrud i Oslo. (Foto: Jan Tveita)

Landsdekkende risikoaksjon

I april gjennomfører tilsynsmyndighetene en landsdekkende aksjon for å sjekke om industri- og avfallsbedrifter vet hvilke farer som kan oppstå på arbeidsplassen, og hvordan de kan hindre at det skjer.

Publisert

Det opplyser Arbeidstilsynet i en pressemelding.

– Risikovurdering på arbeidsplassen lønner seg. Enkelt sagt handler det om å skaffe seg oversikt over farer og problemer som kan oppstå og hvordan en kan unngå at de skjer, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet. Hun peker på lønnsomheten ved å unngå skader, uhell og kostbare driftstap.

Risikovurdering hjørnesteinen i HMS

Temaet er valgt fordi risikovurdering er hjørnesteinen i en virksomhets HMS-styring. Den skal danne grunnlag for å gjøre tiltak som minsker eller fjerner farene på arbeidsplassen. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

Kan true liv og helse

– Mange arbeidsgivere og virksomheter tar ansvar, etterlever krav og arbeider godt med helse, miljø og sikkerhet. Likevel ser vi at det er mange som må jobbe bedre med å følge regelverket på dette området. Altfor ofte ser vi at virksomhetene ikke kartlegger farer, ikke vurderer risiko og at de mangler planer for å redusere risikoen. Det kan i verste fall være livsfarlig, sier Vollheim.

– Å gjennomføre en risikovurdering trenger ikke være vanskelig, men den må tilpasses virksomheten – både i omfang og i detaljeringsnivå. Det viktige er å tenke helhetlig på mennesker, materiell og miljø.

Må vite hva som kan gå galt

Vollheim understreker at prosessen er viktig i seg selv fordi den bidrar til at hele organisasjonen får mer kunnskap og oppmerksomhet rundt risiko.

– Det dreier seg om å være systematisk og ha et bevisst forhold til hva som kan gå galt i ulike oppgaver, prosesser og installasjoner, og hva som skal til for å hindre at det skjer, sier direktøren.

Industri og avfallshåndtering

Tilsynsaksjonen 2018 er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Miljødirektoratet, Statens strålevern, Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), det lokale brannvesen, det lokale el-tilsyn (DLE) og Fylkesmannens miljøvernavdeling. I løpet av de neste tre ukene skal inspektører gjennomføre rundt 450 tilsyn hos virksomheter over hele landet.

Tilsynene skal hovedsakelig foregå innenfor bransjene industri og avfallshåndtering. Utgangspunktet er internkontrollforskriftens krav til risikovurdering, det vil si arbeidsgivers plikt til å jobbe systematisk for å forebygge og redusere konsekvensene ved uheldige hendelser.

Resultatene av aksjonen blir klare i uke 18.

(Pressemelding fra Arbeidstilsynet)

Om tilsynsetatenes fellesaksjon

  • I 2018 er det femte gang tilsynsetatene (HMS) gjennomfører en felles, landsdekkende tilsynsaksjon. Årets aksjon foregår i ukene 15, 16 og 17.
  • Aksjonen skal bidra til at virksomheter ser viktigheten av å tenke helhetlig omkring egen risiko, og ser at systematisk HMS lønner seg.
  • Ifølge regelverket (internkontrollforskriften § 5 andre ledd punkt 6 og 7) skal virksomheten kartlegge farer og problemer. På bakgrunn av kartleggingen skal den vurdere risiko og utarbeide planer og tiltak for å redusere risikoen.
  • Aksjonen beskriver risiko som den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø og materielle verdier. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

Se brosjyren Kontroll med risiko gir gevinst (regelhjelp.no)

(Kilde: Arbeidstilsynet)

Powered by Labrador CMS