TRYGGERE: Nå skal alle nye busser tilfredsstille strengere sikkerhetskrav med forsterket konstruksjon i fronten.
Foto: Ivar Kvistum
Nye sikkerhetskrav gjør det tryggere for bussjåfører
Det skal være trygt å kjøre buss, både for sjåføren og passasjerer, understreker samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som innfører nye regler.
Fra og med 1. oktober gjelder strengere sikkerhetskrav for
alle nye busser.
Det er innført krav om forsterket konstruksjon i front av
bussen.
På den måten vil bussen være bedre beskyttet mot å bli
deformert i en frontkollisjon.
Dermed vil også sjåføren beskyttes bedre i frontkollisjoner.
De nye sikkerhetskravene følger opp tilrådning fra Statens
havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss og forslag som har vært
på høring.
Sikre sjåførene bedre
– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for
passasjerer og for sjåfør. I løpet av de siste årene har vi dessverre sett
flere alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blitt hardt skadet eller
drept, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
De nye kravene om forsterket konstruksjon i fronten vil
gjelde for alle nye busser i løyvepliktig transport.
– Jeg er glad for at de nye kravene til økt
kollisjonssikring i buss nå trer i kraft. Det er et viktig første skritt i
arbeidet for å sikre bussjåførene våre bedre, sier Nygård.
Strengere en EU
Samtidig fortsetter arbeidet for bedre kollisjonssikkerhet i
buss. Før sommeren fikk Statens vegvesen i oppdrag både å vurdere ytterligere
nasjonale krav, og å gjennomføre nye initiativ for å påvirke det internasjonale
arbeidet.
De nye sikkerhetskravene som nå er innført i Norge, går
lenger enn EU-reglene og kravene som stilles av FN.
Norge vil fortsette arbeidet for å påvirke EU og FN til å
følge etter.
Vil ha ny internasjonal standard
– Målet er at en forsterket frontkonstruksjon skal kunne bli
internasjonal standard, sier Nygård.
Norge har tatt opp problemstillingen med EUs høynivågruppe
for trafikksikkerhet. Nå reiser Nygård til Brussel for å delta på konferansen
Bus World.
– Her vil jeg på nytt ta opp våre ønsker om internasjonale
krav for en samlet internasjonal bussbransje, både overfor bransjeaktører og
andre lands myndigheter, sier Nygård.
Ruter i rute
I Oslo har allerede kollektivselskapet Ruter kommet
regelendringen i forkjøpet. De nye elektriske leddbussene som i år er blitt satt
inn i trafikk i hovedstaden, er utstyrt med flere nye sikkerhetssystemer som
skal beskytte sjåførene – også ekstra forsterkning i front.
Det er Sporveiens eget busselskap Unibuss som opererer
bussene for Ruter. Unibuss-direktør Øystein Svendsen sa
til HMS-magasinet tidligere i år at Oslos krav til bussparken kan bringe
hele Europas bussindustri framover, både når det gjelder miljø, tilgjengelighet
og sikkerhet.
– Når vi er på fagkonferanser i Europa, opplever vi at norsk
bussbransje er med på å sette sikkerhet i fokus, sier han.