Klaging-på-jobb-CB540966

Du blir dum av å klage på jobben

Jobber du et sted der kollegene klager kontinuerlig, kan det svekke hjernen din. Å høre på for mye syting slår negativt ut på flere måter.

Publisert

(Ill. foto: Colourbox.com)

– Mennesker som klagerhyppig på jobb, vil ofte ikke ha noen løsning. De vil bare ha deg med i klagekoret. Men selv passivt å høre på klaging, vil ødelegge hjernen din, sier forretningsmannen og forfatteren Trevor Blake til Aftenposten. Blake har skrevet boka Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life. Her refererer han til forskning som viser at 30 minutter eller mer negativitet gjør at nevroner i hjernedelen kalt hippocampus, skrelles bort. Hippocampus er hjernedelen du bruker til problemløsning.

Ta avstand fra klagingen

Han mener det beste du kan gjøre, er å distansere seg fra klagingen.

– Vi kan sammenligne det med å være i nærheten av noen som røyker. Alle i dag vet at passiv røyking skader, og det beste er derfor å trekke seg unna. Det samme gjelder kolleger som klager. Forsøk å unnslippe klagerne. Unnskyld deg selv, og gå ut eller på toalettet om nødvendig, for å beskytte deg selv mot klagingen, sier Blake.

Jo mer vi hører på klaging, jo mer sannsynlig er det at vi selv vil klage, ifølge Blake.

– Nervebanen tilpasser seg det den blir utsatt for, og begynner å imitere atferd, så fremt ikke forbindelsen blir brutt, eller endret. Noen ganger ser vi noe vi ikke liker, vi absorberer hendelsen eller atferden, og ender opp med å gjenta den, forklarer Blake.

Skylder på andre

Psykolog Jan Atle Andersen har i mange år jobbet med konfliktløsning på arbeidsplasser. Selv om klaging og konflikt ikke er helt det samme, bunner begge deler i at man skylder på andre når man selv reagerer på noe, mener han.

– Sutrerne og klagerne skal ikke klage over det dårlige arbeidsmiljøet, for det er de selv som er det dårlige miljøet. Det er lett å skylde på alt som andre gjør galt, men det handler om hvordan du selv takler dine egne følelser og reaksjoner. Klagerne er egentlig offer for sine egne reaksjoner, sier Andersen.

Snakk med – ikke bak – hverandre

Han har løst opp i utallige konflikter på ulike arbeidsplasser, og mener den viktigste regelen for et godt arbeidsmiljø og for å unngå klaging og konflikter, er å snakke med hverandre, ikke om hverandre. Han er enig med Blake om at en god taktikk for å unngå klagerne, er å distansere seg.

– Baksnakking er den største kimen til konflikt. Ta avstand fra alle som baksnakker eller klager over andre. Det beste er å holde seg utenfor andres konflikter, anbefaler Andersen.

– Noen ganger kan du ikke bare gå bort fra klagingen. I stedet kan du be personen som klager om å ta ansvar for en løsning. Hvis du spør «Hva har du tenkt å gjøre med det problemet?», så vil nok mange som klager gå uten å svare, fordi du ikke gir dem det de vil. Men enkelte vil faktisk prøve å finne en løsning, sier Blake.

Bygg et skjold

– En siste mulighet er at du forestiller deg at et usynlig skjold omgir deg, så du ikke slipper klagingen til. Tenk for eksempel på et fint sted der du slapper av, i stedet for å høre ordentlig etter på klagingen. Selv tenker jeg på en strand på en øy der jeg har vært på ferie, forteller Blake.

Jan Atle Andersen påpeker at all kritikk avslører udekkede behov hos den som kritiserer.

– I stedet for å klage over at sjefen ikke gir tilbakemelding, bør du si til lederen din at du gjerne skulle fått mer tilbakemelding av han eller henne, sier Andersen.

(Aftenposten)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS