NITOs HR-sjef, Thomas Andersen.

Drittlei digitale møter? Her er fem tips for å unngå utmattelse

Kjenner du på orket når du får innkalling til ukas n-te møte på Teams/Zoom/Google Hangout?

Forskning på hvordan vi jobber, gjennomført av Microsoft, viser at gruppeprosjekter og andre samarbeidsmøter på skjerm er mer mentalt utmattende enn å møtes ansikt til ansikt. Forskerne fant også ut at videomøter er mer stressende og krevende enn andre typer arbeid, som for eksempel å skrive e-poster.

Så, hva kan man gjøre for å unngå utmattelse på hjemmekontoret?

Her får du fem tips fra NITOs HR-sjef, Thomas Andersen.

1. Skap en hverdag

Under pandemien melder flere medarbeidere at forskjellen mellom jobb og privatliv i stadig større grad viskes ut. Derfor er rutiner som er likest mulig en vanlig hverdag viktig.

- Start dagene som normalt. Kle deg som om du skal på jobb. De fleste må bevege seg utendørs for å komme til jobb, så legg inn en morgentur for å simulere det samme.

- Mange må innta måltider på samme sted som en har PC og hjemmekontor. Ta en pause fra arbeidsplassen, lukk PC-en og legg bort jobben under måltidene. La hjernen få fri og nyt maten, sier han.

2. Skap variasjon

I en normal jobbhverdag får vi naturlige avbrytelser ved at kollegaer kommer bortom, eller det blir prat ved kaffemaskinen. Prøv å gjenskape dette hjemme.

- Hvis det lar seg gjøre, ta møter på telefonen, slik at du kan bevege deg samtidig. Er det fint vær ute? Ta en-til-en-møter i naturen mens dere går en tur.

- Det viktigste er å variere arbeidsposisjonen. Selv i en mindre leilighet kan du sitte ved bordet, i sofaen eller stå. Ikke alle har hev/senk-bord hjemme, men har du forsøkt en pappeske?

3. Bidra til god møtekultur

Vær en god kollega og sjekk alltid kalenderen til dem du kaller inn, og sørg så langt det er mulig for at det blir rom mellom møtene.

- Respekter andres kalendere og ikke dobbeltbook uten å ha spurt først. Blir du kalt inn til møter hvor du er opptatt? Foreslå nytt tidspunkt, sier Andersen.

- Hvis du er møteleder, pass på tiden og avslutt møtene i tide. Avklar eventuelt underveis om dere kan gå noe over, om det blir nødvendig.

4. Pass på deg selv og snakk med kollegaer

De fleste vil før eller siden oppleve utfordringer på hjemmekontoret. Forebygging er viktig for å komme best ut av uønskede situasjoner.

- Ta kontakt med nærmeste leder eller andre dersom du opplever utfordringer med situasjonen på hjemmekontor.

- Arbeidsgiver har som regel en bedriftshelsetjeneste som kan bistå, enten det er med fysiske eller andre plager. Noen arbeidsgivere har også egne helseforsikringer som kan benyttes.

- Bruk de mulighetene du har, oppfordrer Andersen.

5. Ta pauser

Å ta pauser er viktig for både kropp og sinn. Andersen har noen raske tips på tampen:

  • Tenk 20-20-20. For å lette belastningen på øynene. Hvert 20. minutt ser du på noe 20 meter unna i 20 sekunder.
  • Å jobbe 25 minutter fokusert, for så å ta fem minutter pause kan øke produktiviteten.Legg fra deg duppedittene. Ikke gå fra PC-en til å "scrolle" på telefonen.
  • Reis deg opp, gå en tur og drikk nok vann i løpet av dagen.

(NITO/NTB Kommunikasjon)

Powered by Labrador CMS